Pięć głównych korzyści z picia kawy

Kawa ma mniej niż 2 kalorie, ale ważne jest to, co do niej dodajesz. Staraj się używać mniej cukru, ogranicz tłuste oraz odtłuszczone mleko, a także śmietankę do kawy. Niektóre z korzyści picia kawy mają związek z kofeiną, ale większość korzyści związana jest z antyoksydantami zawartymi w kawie. Kawa może być pożyteczna, lecz palenie podczas jej picia kasuje wszystkie jej korzyści.

1. Choroba Alzheimer’a i demencja starcza – kawa redukuje ich ryzyko. Badania wykazały, że umiarkowane picie kawy, do 4 filiżanek dziennie, zmniejsza ryzyko zapadnięcia na chorobę Alzheimer’a oraz demencję starczą.

2. Udar mózgu, niedokrwienie mózgu, krwotok mózgowy – wykazano, że ryzyko tych chorób zostało zmniejszone u tych, którzy pili kawę, ale jedynie o 15-16 %, niż u tych, którzy kawy nie pili. Mówi się, że antyoksydanty z kawy są jak tarcza, która chroni naczynia krwionośne mózgu od niektórych rodzajów cholesterolu oraz zapobiega powstawaniu zakrzepów krwi w mózgu. Bez względu na ilość spożytej kawy, ryzyko wylewu krwi do mózgu nie zostało jednak zmniejszone.

3. Choroby serca i choroby krążenia – zostały zredukowane o około 23 % przy piciu około 2-3 filiżanek kawy dziennie. Mimo, że kofeina podwyższa ciśnienie krwi, nie stwierdzono żadnego ryzyka zwiększenia zapadnięcia na choroby krążenia. Przypuszczalnie, kawa pomaga w odporności oraz przy blokowaniu bólu. Czy podczas ćwiczeń czy grania w gry, kofeina udowodniła swoją wartość. Ci, którzy pili kawę regularnie potrzebowali jej więcej niż ci, którzy jej zazwyczaj nie pili.

4. Cukrzyca – Ryzyko cukrzycy jest zniwelowane o prawie 50 % przy piciu około 4 filiżanek kawy dziennie, a przypuszcza się, że każda dodatkowa filiżanka to dodatkowe 7 %. Kawa posiada składnik, który wykazuje hamujący wpływ na tworzenie toksycznego hIAPP (polimorfizm strukturalny amyloidu polipeptydowego), który zazwyczaj znajduje się w trzustce. hIAPP można znaleźć u ludzi z cukrzycą typu 2; zasugerowano, że hIAPP ma związek z utratą wydzielania insuliny i z beta-komórkami. Jak wynika z badania, każda filiżanka wypitej kawy dziennie zmniejszy ryzyko cukrzycy typu 2 o 7 %. A dodatkowe filiżanki, teoretycznie, powinny utrzymać zwyżkową tendencję procentową.

5. Rak wątroby i marskość wątroby – jednym z produktów kofeiny jest paraksantyna, która ma zdolność spowolnienia rozwoju tkanek komórkowych w raku wątroby, marskości wątroby i zwłóknieniu wątroby.

Pamiętaj, aby prowadzić zdrowy styl życia, a nie polegać tylko na kawie. Pamiętaj także, że kawa może być zdrowa, ale zależy to też od tego co do niej dodajesz, więc używaj dodatków umiarkowanie.

Rozważnie dodawaj cukru, mleka czy śmietanki do kawy. Zbyt wiele kalorii może z łatwością zniweczyć wszystkie pozytywne efekty. Staraj się używać kawy parzonej przez filtr, zamiast gotowanej, gdyż ta pierwsza filtruje lipoproteiny o niskiej gęstości, LDL („zły cholesterol”).

Tłumaczenie i korekta: Monika Wosztyl

http://www.dietamedic.pl/piec-glownych-korzysci-z-picia-kawy/

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s