Dieta lekkostrawna

zdrowa_dieta

Jeśli cierpisz na niektóre zaburzenia żołądkowo-jelitowe, jedzenie lekkostrawnej diety może zmniejszyć lub zatrzymać objawy. Według Krajowej Federacji Profesjonalnych Trenerów, jedzenie żywności, która jest trudna do strawienia dla organizmu – takiej jak produkty pełnoziarniste – może zaostrzyć objawy, takie jak zespół jelita drażliwego lub chorobę Leśniowskiego-Crohna (przewlekła choroba zapalna jelit). Jeśli uważasz, że możesz cierpieć na chorobę, która sprawia, że masz problemy z trawieniem, należy skontaktować się z lekarzem.

Produkty niskobłonnikowe
Według American College of Sports Medicine (Amerykańskigo Kolegium Medycyny Sportowej), błonnik jest trudniejszy dla organizmu do rozłożenia, co czyni go idealnym uzupełnieniem diety, gdy starasz się schudnąć lub obniżyć poziom cholesterolu. Niektórzy ludzie mają trudności z trawieniem błonnika ze względu na brak enzymów, co może spowodować, że jedzenie błonnika, nawet w małych ilościach, staje się niewygodne. Pokarmy bogate w węglowodany złożone zazwyczaj zawierają duże ilości błonnika i lepiej ich wtedy unikać. W tej sytuacji, lepszym źródłem węglowodanów będą bajgle, białe pieczywo i makarony, z których wszystkie mają mniej błonnika, ale wciąż zawierają ważne witaminy z grupy B.

Owoce nie-cytrusowe
Owoce, niezbędne do uzyskania odpowiedniej ilości witamin i minerałów w diecie, powinny być spożywane codziennie. Choć większość owoców jest łatwa do strawienia, niektóre owoce cytrusowe, takie jak pomarańcze i limonki, mogą podrażniać przewód pokarmowy lub być przyczyną zgagi. Niektóre soki owocowe mogą powodować biegunkę, ze względu na niektóre dodatki i sztuczne słodziki. Owoce z jadalnymi skórkami, takie jak jabłka, zawierają błonnik, który może powodować problemy trawienne. Staraj się unikać wszystkich owoców cytrusowych, jeśli to możliwe, usunąć skórę z niektórych owoców, aby uniknąć nadmiaru błonnika.

Dobrze gotowane warzywa
Warzywa są ważnym elementem diety, ponieważ zawierają duże ilości przeciwutleniaczy i minerałów. Niektóre warzywa zawierają duże ilości błonnika i mogą być trudniejsze do strawienia w surowej postaci. Krajowa Federacja Profesjonalnych Trenerów zaleca gotowanie warzyw, aby rozbić niektóre z węglowodanów do bardziej strawnej postaci. Warzywa o niskiej zawartości błonnika oraz bogate w składniki odżywcze to: pomidory, ogórki, kukurydza i papryka.

Białko
Dla niektórych osób, białko może być trudne do strawienia, zwłaszcza jeśli brakuje w ich diecie błonnika. Błonnik i woda pomagają zmiękczyć stolec, co ułatwia przejście białka przez system. Jeśli dieta nie posiada odpowiedniej ilości błonnika, wysoko białkowa żywność może powodować zaparcia, a nawet może prowadzić do krwawienia z odbytu lub hemoroidów. Jeśli nie masz problemów z trawieniem błonnika, dobrym wyborem będą łatwo przyswajalne rośliny strączkowe i ryby. Według Krajowej Federacji Profesjonalnych Trenerów, ze wszystkich mięs, ryby rozkładają się najszybciej. Wołowinę i kurczaka organizm przetwarza dłużej. Jeśli masz problemy z trawieniem błonnika, spróbuj jeść ryby, mleczne źródła białka oraz serwatki.

 

http://www.dietamedic.pl/dieta-lekkostrawna/

Tłumaczenie i korekta: Monika Wosztyl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s