Ciąża: hormony, humory i dieta

cukrzyca_ciazowa_nowoczesne_glukometry_211073

Odpowiednia dieta podczas ciąży ma wpływ na prawidłowy rozwój dziecka oraz na kondycję fizyczną, emocje i reakcje matki. Kobiety w ciąży miewają zmienne nastroje, bywają rozdrażnione, płaczliwe, kapryśne. Zanim jednak za humory obwinisz burzę hormonalną, przypatrz się swojemu menu. Niedobór wapnia negatywnie wpływa na system nerwowy, niedobory magnezu wzmagają rozdrażnienie i przemęczenie, a tkankowe niedobory żelaza objawiają się problemami z koncentracją.
Za humory może być odpowiedzialna twoja dieta, która wpływa nie tylko na zdrowie dziecka, ale i na Ciebie, twoją kondycję psychiczną i fizyczną. Podczas ciąży zachodzi wiele zmian hormonalnych, które są dużym obciążeniem dla organizmu. Zwiększona praca narządów wewnętrznych to większe zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Jest też wiele przyczyn, które utrudniają wchłaniane substancji odżywczych, np. długotrwały stres, infekcja czy zbyt wiele sztucznych dodatków w pokarmach. Jeśli miewasz „zachcianki”, wówczas istnieje ryzyko, że w codziennej diecie czegoś jest za dużo albo za mało. Wtedy niewłaściwie odżywiony system nerwowy, „odwdzięcza” ci się m.in. huśtawką nastrojów oraz słabszą koncentracją.

Hormony w ciąży *
I trymestr
Gonadotropina kosmówkowa (hCG) – zaczyna się wydzielać ok. 7-10 dni po zapłodnieniu, wstrzymuje okres, wywołuje nudności. To właśnie ten hormon wykrywają domowe testy ciążowe.
Progesteron – wytwarzany przez tzw. ciałko żółte po jajeczkowaniu, w ciąży odpowiada za utrzymywanie się podwyższonej temperatury ciała, a także za większość nieprzyjemnych dolegliwości: zmęczenie, zawroty głowy, rozluźnienie mięśni układu pokarmowego (stąd zgaga, zaparcia), zatrzymywanie wody (obrzęki), rozszerzanie żył (żylaki), przygotowywanie piersi do laktacji (tkliwość, ból), wzmożenie aktywności gruczołów łojowych (wypryski, przetłuszczająca się skóra i włosy), dzięki niemu śluzówka macicy jest gotowa do zagnieżdżenia się zapłodnionego jajeczka; progesteron podtrzymuje ciążę, zapobiega skurczom macicy.
Estrogeny – hormony kobiecości pomagają utrzymać ciążę, pod ich wpływem kobiety zyskują pełniejsze kształty, włosy stają się gęstsze, a skóra gładsza; estrogeny odpowiadają za powiększanie się macicy i rozwój kanalików mlekowych w piersiach, wpływają też na psychikę – wzbudzają instynkt wicia gniazda.
Prolaktyna – zmniejsza zainteresowanie seksem, pomaga skupić uwagę na rozwijającym się dziecku.
Melanotropina – odpowiada za ciemnienie brodawek, pieprzyków i tworzenie się ciemnej, pionowej linii poniżej pępka, zwiększa też skłonność do powstawania przebarwień na skórze.

II trymestr
Relaksyna – powoduje rozluźnianie się stawów i więzadeł – dzięki temu macica może bez przeszkód się powiększać, a kanał rodny jest lepiej przygotowany do porodu. Możesz zauważyć, że urosły ci stopy – stare buty okażą się za małe.
Kortyzol – dodaje energii.

III trymestr
Oksytocyna – wywołuje skurcze macicy, która uwrażliwia się na jej działanie dopiero podczas porodu; dzięki niej zaraz po narodzinach między kobietą a dzieckiem wytworzy się szczególna więź.
Adrenalina – wywołuje emocje takie jak złość, lęk, które mobilizują cię i dodają siły w czasie porodu.
Endorfiny – sprawiają, że zaraz po porodzie kobieta czuje wszechogarniającą radość.

Połóg
Spadek poziomu progesteronu i estrogenów – może być odpowiedzialny za gorsze samopoczucie i objawy depresji poporodowej.
Prolaktyna – wzmaga produkcję pokarmu, jej wysokie stężenie hamuje owulację; hormon ten pomaga też znieść trudne początki macierzyństwa, dobrze wpływa na relację matki z dzieckiem.
Oksytocyna – umożliwia obkurczanie się macicy, sprawia, że odczuwasz przyjemność podczas karmienia piersią.

Węglowodany i równowaga
Zamiast całkowicie zmieniać swoją dietę, po prostu zmień swoje przyzwyczajenia. Jedz 5 posiłków dziennie, około co 3 godziny. Pamiętaj, aby przekąski między posiłkami były zdrowe i pożywne. W każdym posiłku powinny znajdować się węglowodany złożone, czyli np. kasze, pełnoziarniste produkty, płatki, itp. Podczas ich trawienia energia uwalnia się powoli, dzięki czemu nie grozi ci nagły spadek poziomu glukozy we krwi, co objawia się zwykle między innymi uczuciem niepokoju. Zapobiegnie to również sięganiu po słodycze, powodujące tycie oraz gwałtowne skoki poziom,u cukru oraz wzmożoną senność.

Wapń pomoże ci na bóle głowy i drażliwość
Jeśli pijesz colę na mdłości, to pamiętaj, że zawiera ona fosforany, które wypłukują wapń z organizmu, a niedobór wapnia osłabia kości, niekorzystnie wpływa na system nerwowy, powoduje nadpobudliwość, drętwienie nóg, bóle głowy i mięśni, drażliwość. Powinnaś pić dużo mleka, albo jeść jego przetwory, np. kefiry, maślanki, sery białe i żółte. Odstaw napoje gazowane. Colę możesz wypić naprawdę sporadycznie. Na mdłości lepsza jest herbatka imbirowa. A sklepowe wędliny, pełne nieprzyjaznych wapniowi fosforanów, zastąp pieczonym w domu mięsem.

Magnez uspokoi twoje serce i żołądek
Magnez najczęściej kojarzy się z czekoladą, ale obecny jest też w pestkach dyni czy słonecznika, a wystarczy tylko jedna, dwie garście pestek, aby zaspokoić niemal całkowicie dzienne zapotrzebowanie organizmu na magnez.
Magnez ogranicza uwalnianie adrenaliny i noradrenaliny, czyli tzw. hormonów stresowych, które w trudnych sytuacjach mobilizują nas do działania. Jednak powinno trwać to krótko. Zbyt duża ilość hormonów stresu, spowodowana niedoborem magnezu, powoduje nieprzyjemne objawy: skurcze żołądka, przyspieszone bicie serca, rozdrażnienie, przemęczenie, niekontrolowane wybuchy emocji.

Żelazo dodaje energii i poprawia pamięć
Tzw. tkankowe niedobory żelaza wprawiają w rozdrażnienie, złość, przeszkadzają się skupić, sprawiają, że mózg i cały układ nerwowy pracują słabiej. Często badania nie wykazują braku żelaza, być może w tkankach już pojawił się deficyt. Jedz produkty zawierające żelazo, np. czerwone mięso (cielęcina, wieprzowina, wołowina), około dwa razy w tygodniu jedz ryby, trzy razy tygodniowo jedz jajka (żółtka zawierają żelazo), ponadto dodawaj świeże owoce, warzywa czy soki do każdego posiłku, gdyż witamina C w nich zawarta ułatwia przyswajanie żelaza.

Kwas foliowy na roztargnienie
Kwas foliowy jest ważnym składnikiem nie tylko kiedy kobieta chce zajść w ciąże i na jej początku, ale również w trakcie całej ciąży, ponieważ pomaga utrzymać odpowiedni poziom serotoniny, która odpowiada za przekazywanie sygnałów między neuronami w mózgu. Brak serotoniny w organizmie powoduje m.in. bezsenność, roztargnienie, kiepską koncentrację. Niedobory można uzupełnić warzywami zielonolistnymi lub strączkowymi, pomidorami i orzechami.

Witamina B na wzmocnienie
Witamina B jest niezwykle istotna, ponieważ uczestniczy w tworzeniu substancji wzmacniających system nerwowy. Witaminy B1 i B6 regulują wzrost komórek nerwowych, zapobiegają depresji oraz wyciszają, ponadto B6 bierze udział w syntezie serotoniny oraz wspomaga wchłanianie magnezu. Witamina B1 zawarta jest np. w kaszach, fasoli, pestkach słonecznika, B6 w drobiu, rybach, wołowinie.

Mniej sztucznych dodatków
Kobiety w ciąży miewają różne zachcianki, lecz unikaj chipsów, zupek w proszku, napoi gazowanych i kolorowych oraz „light”, ponieważ zawierają one duże ilości sztucznych dodatków, np. benzoesan i glutaminian sodu, siarczyny, aspartam, itd. Sztuczne dodatki mogą powodować m.in.. zaburzenia ciśnienia i pracy serca, napady lękowe, stany depresyjne.

* Opracowane na podstawie wikipedia.pl

 

http://www.dietamedic.pl/ciaza-hormony-humory-i-dieta/

Tłumaczenie i korekta: Monika Wosztyl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s