Dieta dla zdrowia i dobrego funkcjonowania mózgu

feed_your_brain

Nie da się ukryć, że w miarę postępu lat, ciało starzeje się wraz z nami. Ale badania pokazują, że można zwiększyć swoje szanse na utrzymanie zdrowego mózgu na starość, jeśli dodasz te „inteligentne” produkty do swojej codziennej diety.

Jagody. Steven Pratt, MD, autor książki „Superfoods Rx: Fourteen Foods Proven to Change Your Life” („Superjedzenie: 14 udowodnionych produktów, które zmienią twoje życie”), oraz pracownik Scripps Memorial Hospital w La Jolla w Kalifornii, mówi, że w badaniach na zwierzętach, badacze stwierdzili, że jagody pomagają chronić mózg przed stresem oksydacyjnym i mogą zmniejszyć skutki warunków związanych z wiekiem, takich jak choroba Alzheimera czy otępienie. Badania wykazały również, że diety bogate w jagody znacząco poprawiły zdolność uczenia się i umiejętności motoryczne szczurów. Zaleca się dodanie co najmniej 1 szklanki jagód dziennie w każdej postaci – świeże, mrożone lub liofilizowane, do swojej diety.

Dziki łosoś. Ryby głębokowodne, takie jak łosoś, są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które są niezbędne dla funkcjonowania mózgu, mówi Kulze. Zarówno ona, jak i Pratt polecają dzikiego łososia dla jego „czystości” i faktu, że jest go pod dostatkiem. Omega-3 zawierają również substancje przeciwzapalne. Inne tłuste ryby zawierające omega-3 to sardynki i śledzie, mówi Kulze, która zaleca, 4-uncjowe porcje, dwa do trzech razy w tygodniu.

Orzechy i nasiona. Orzechy i nasiona są dobrym źródłem witaminy E, mówi Pratt, tłumacząc, że wyższy poziom witaminy E odpowiada za mniejszy spadek funkcji poznawczych, kiedy zaczynamy się starzeć. Dodaj jedną uncję dziennie do swojej diety – orzechy włoskie, brazylijskie, laskowe, migdały, orzechy nerkowca, orzeszki ziemne, nasiona słonecznika, nasiona sezamu, siemienia lnianego i masło orzechowe, masło migdałowe i tahini. Surowe lub palone, nie ma to znaczenia, chociaż, jeśli jesteś na diecie ograniczającej sód, kupuj niesolone orzechy.

Awokado. Owoce awokado są prawie tak dobre jak jagody w promowaniu zdrowia mózgu, mówi Pratt. To prawda, że ​​awokado jest tłustym owocem, mówi Kulze, ale zawiera jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które przyczyniają się do zdrowego przepływu krwi. „A zdrowy przepływ krwi oznacza zdrowy mózg,” mówi. Awokado również obniża ciśnienie krwi, mówi Pratt, a nadciśnienie tętnicze jest czynnikiem ryzyka dla spadku zdolności poznawczych, niższe ciśnienie krwi powinno promować zdrowie mózgu. Awokado są bogate w kalorie, ale Kulze sugeruje dodanie tylko 1/4 do 1/2 awokado do jednego dziennego posiłku, jako przystawkę.

Pełnoziarniste produkty. Pełnoziarniste produkty, takie jak płatki owsiane, pełnoziarniste pieczywo i ryż brązowy mogą zmniejszyć ryzyko chorób serca. „Każdy organ ciała jest zależny od przepływu krwi,” mówi Pratt. „W przypadku promocji zdrowia układu krążenia, promujesz dobry przepływ krwi do systemu organów, które obejmują mózg”. Mimo, że kiełki pszenicy nie są pełnoziarnistym produktem, również są na liście, ponieważ oprócz włókien, mają witaminę E i niektóre kwasy omega-3. Kulze proponuje ½ filiżanki pełnoziarnistych płatków, 1 kromkę chleba – dwa – trzy razy dziennie, lub 2 łyżki kiełków pszenicy dziennie.

Fasola. Fasola stabilizację poziom glukozy (cukru we krwi). Mózg jest zależny od glukozy jak od paliwa, Kulze wyjaśnia, a ponieważ mózg nie może magazynować glukozy, opiera się ona na stałym strumieniem energii – co fasola może zapewnić. Każda fasola jest dobra, mówi Kulze, ale przede wszystkim poleca soczewicę i czarną fasolę, zalecając pół szklanki codziennie.

Sok z granatów. Sok z granatów ma silne korzyści przeciwutleniające, mówi Kulze, które chronią mózg przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. „Prawdopodobnie żadna część ciała nie jest bardziej wrażliwa na uszkodzenia spowodowane działaniem wolnych rodników, jak mózgu,” mówi neurolog David Perlmutter, MD. Owoce cytrusowe i kolorowe warzywa są również wysoko na liście „uzdolnionej żywności” Perlmutter ze względu na ich właściwości antyoksydacyjne – „im bardziej kolorowe, tym lepiej”, mówi. Ponieważ sok z granatów zawiera cukier (aby przeciwdziałać jego naturalnej cierpkości), nie należy go pić zbyt dużo, mówi Kulze; zaleca około 2 uncje dziennie, rozcieńczone wodą.

Świeżo parzona herbata. Dwie do trzech filiżanek dziennie świeżo zaparzonej herbaty – gorącej lub mrożonej – zawiera skromną ilość kofeiny, która użyta „rozsądnie”, mówi Kulze – może zwiększyć moc mózgu poprzez zwiększenie pamięci, ostrości i nastroju. Herbata ma również silne przeciwutleniacze, zwłaszcza klasę znaną jako katechiny, która promuje zdrowy przepływ krwi. Herbaty butelkowe lub sproszkowane nie wystarczą, mówi Kulze. „To musi być świeżo parzona herbata”.

Ciemna czekolada. Ciemna czekolada ma silne właściwości antyoksydacyjne, zawiera kilka naturalnych środków pobudzających, w tym kofeinę, która poprawia skupienie i koncentrację, stymuluje produkcję endorfin, które pomagają poprawić nastrój. Pół uncji do 1 uncji dziennie wystarczy, mówi Kulze. Jest to jeden z produktów, gdzie więcej nie znaczy lepiej. „Musisz jeść czekoladę z umiarem”, mówi Kulze.

 

http://www.dietamedic.pl/dieta-dla-zdrowia-i-dobrego-funkcjonowania-mozgu/

Tłumaczenie i korekta: Monika Wosztyl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s