Zdrowe nawyki żywieniowe u dziecka

depositphotos_4620107_xl1-181x102

Ucząc dzieci zdrowych nawyków żywieniowych i kształtowanie takich zachowań u siebie, może pomóc dzieciom utrzymać zdrową wagę i normalny rozwój. Ponadto, nawyki żywieniowe jakie twoje dzieci wybiorą, gdy są młode pomoże im utrzymać zdrowy styl życia, gdy staną się dorosłe.

Twój lekarz może ocenić wagę i wzrost dziecka i poinformować, jeśli dziecko musi stracić lub zyskać na wadze lub jeśli muszą być wykonane jakieś zmiany w diecie.

Niektóre z najważniejszych aspektów zdrowego odżywiania to kontrola i ograniczanie ilości tłuszczu zjadanego przez twoje dziecko. Proste sposoby, aby zmniejszyć spożycie tłuszczu w diecie dziecka oraz promowanie zdrowej wagi to serwowanie:

  • niskotłuszczowych lub beztłuszczowych produktów mlecznych,
  • drobiu bez skóry,
  • chudego mięsa,
  • pełnoziarnistego pieczywa.

 

Również zmniejsz ilość cukru i słodzonych napoi oraz soli w diecie dziecka.

Jeśli nie jesteś pewien, jak wybrać i przygotować różnorodne posiłki dla swojej rodziny, skonsultuj się z dietetykiem.

Ważne jest, aby nie stosować wobec dziecka z nadwagą restrykcyjnej diety. Dzieci nigdy nie powinny być na restrykcyjnej diecie, aby schudnąć, chyba że lekarz zaleci taką z powodów medycznych.

 

Inne metody jakie rodzice mogą zastosować, aby rozwijać zdrowe nawyki żywieniowe u swoich dzieci to:

– Raczej podpowiadaj swojej rodziny co wybrać, a nie dyktuj, co mają jeść. Zrób różnorodne zdrowe przekąski, aby zawsze były „pod ręką”. Praktyka ta pomaga dzieciom nauczyć się, jak dokonywać zdrowych wyborów żywieniowych. Zostaw niezdrowe napoje gazowane i soki w sklepie. Podawaj wodę do posiłków.

– Zachęcaj dziecko do jedzenia powoli. Łatwiej jest dostrzec, że jest  się najedzonym, kiedy jemy powoli. Zanim zaoferujesz dokładkę, poproś dziecko, aby poczekało kilka minut, by sprawdzić, czy naprawdę jest jeszcze głodne. To daje czas, aby mózg zarejestrował, że jesteśmy najedzeni.

– Jedz posiłki razem z rodziną tak często, jak to tylko możliwe. Spraw, by posiłki były przyjemne, kojarzyły się z miłymi rozmowami, a nie były czasem kłótni. Jeśli posiłki są nieprzyjemne, dzieci mogą spróbować jeść szybciej, by odejść od stołu tak szybko, jak to tylko możliwe. Wtedy mogą nauczyć się kojarzyć posiłki ze stresem.

– Zaangażuj dzieci w zakup żywności i przygotowywanie posiłków. Działania takie dają wskazówki na temat preferencji żywieniowych twoich dzieci; jest to też wspaniała możliwość nauczania dzieci o zdrowym odżywianiu. Ponadto, dzieci mogą być bardziej skłonne do jedzenia lub spróbowania potraw, które pomagają przygotować.

– Zaplanuj przekąski. Ciągłe podjadanie może prowadzić do przejadania się, ale przekąski, które są zaplanowane w określonych godzinach w ciągu dnia mogą być częścią odżywczej diety. Powinieneś robić przekąski pożywne, nie pozbawiając przy tym dzieci okolicznościowych chipsów lub ciasteczek, zwłaszcza na imprezach.

– Zniechęcaj do spożywania posiłków lub przekąsek podczas oglądania telewizji. Staraj się jeść tylko w wyznaczonych miejscach w domu, takich jak jadalnia lub kuchnia. Jedzenie przed telewizorem może utrudnić zwracanie uwagi na uczucie sytości, i może prowadzić do przejadania się.

– Zachęcaj dziecko, aby piło więcej wody. Przez spożycie napojów słodzonych i gazowanych wzrasta wskaźnik otyłości u dzieci.

– Staraj się nie używać jedzenia jako kary lub nagrody dla dzieci. Używanie jedzenia jako kary może prowadzić do tego, że dzieci będą się martwić, że nie będzie wystarczająco dużo jedzenia. Na przykład, wysłanie dzieci do łóżka bez kolacji może spowodować, że będą się martwić, że będą głodować. W rezultacie, dzieci mogą próbować jeść zawsze kiedy będą miały okazję. Podobnie, jeśli słodycze są używane jako nagroda, dzieci mogą założyć, że te produkty są lepsze lub bardziej wartościowe niż inne pokarmy. Na przykład, mówienie dzieciom, że dostaną deser, jeśli zjedzą wszystkie warzywa, daje złe przesłanie na temat warzyw.

– Upewnij się, że posiłki twoich dzieci poza domem są zrównoważone. Dowiedz się więcej na temat szkolnej stołówki lub pakuj im lunch do szkoły. Również wybieraj zdrowsze posiłki w restauracji.

– Zwróć uwagę na wielkość porcji i składniki. Czytaj etykiety na produktach i ogranicz tłuszcze roślinne.

 

http://www.dietamedic.pl/zdrowe-nawyki-zywieniowe-u-dziecka/

Tłumaczenie i korekta: Monika Wosztyl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s