Dieta w chorobach serca

zielono-jablko-czerwone-serce

Choroba niedokrwienna serca charakteryzuje się zwężeniem tętnic (miażdżyca tętnic). Złogi tłuszczu lub płytki miażdżycowe, przylegają do ścian tętnic i mogą je zablokować, tworząc zakrzepy.
Zawał serca występuje, gdy zakrzep blokuje jedną z tętnic serca. To uniemożliwia przepływ krwi, odcina dopływ tlenu do serca i uszkadza lub zabija komórki serca.

Zdrowa dieta to podstawowy czynnik w zmniejszeniu ryzyka zachorowania na serce. Zdrowa dieta i zdrowy tryb życia może zmniejszyć ryzyko:
– choroby serca, zawału, wylewu,
-wystąpienia czynników sprzyjających chorobom serca, takim jak: wysoki poziom cholesterolu, duże ciśnienie krwi, otyłość,
– inne chroniczne problemy, włączając cukrzycę typu 2, osteoporozę, i niektóre typy raka.

Czego jeść więcej?
– zdrowe tłuszcze: surowe orzechy, oliwa z oliwek, ryby, nasiona lnu, awokado,
– składniki odżywcze: kolorowe warzywa i owoce – surowe lub przygotowywane bez masła,
– błonnik: płatki, wieloziarniste pieczywo i makaron,
– proteiny i Omega 3: ryby i skorupiaki, drób,
– wapń i proteiny: białka jajek, mleko 1%, naturalne jogurty.

Czego jeść mniej?
– tłuszcze częściowo utwardzone, jedzenie smażone na głębokim tłuszczu; tłuszcze nasycone z pełnotłustych produktów mlecznych i czerwonego mięsa,
– pakowane, gotowe posiłki, zwłaszcza te, z wysoką zawartością sodu,
– białe pieczywo, płatki typu musli, rafinowane makarony lub ryż,
– czerwone mięso, bekon, kiełbasa, smażony kurczak,
– żółtka jajek, pełnotłuste mleko, pełnotłuste produkty mleczne: jogurty, sery.

Poziom cholesterolu i tłuszczów spożywczych
Cholesterol to tłuszcz, który ma kluczowe znaczenie dla wielu funkcji metabolicznych i jest istotną częścią wszystkich błon komórkowych. Cholesterol jest wytwarzany w organizmie z żywności, którą jemy oraz w wątrobie.
Poziom lipidów we krwi, które zawierają cholesterol obejmują lipoproteiny o niskiej gęstości (LDL) i lipoproteiny o dużej gęstości (HDL). Cholesterol LDL może prowadzić do tworzenia płytki miażdżycowej na tętnicach. Cholesterol HDL pomaga organizmowi w usunięciu cholesterolu z organizmu i utrudnia tworzenie się płytki miażdżycowej w tętnicach.
Tłuszcze nasycone i utwardzone w diecie powodują zwiększenie stężenia cholesterolu LDL we krwi. Powszechnym źródłem tłuszczów nasyconych są produkty zwierzęce (masło, tłuste mięso, wołowina, jagnięcina, skóra kurczaka i pełnotłuste produkty mleczne) i przetworzone produkty spożywcze, takie jak ciastka i herbatniki.

Nie zapomnij o aktywności fizycznej
Ćwiczenia są niezbędne w celu zmniejszenia ryzyka chorób serca. Spaceruj co najmniej 30 minut dziennie w energicznym tempie; zmniejsza to ryzyko chorób serca o 30%. Jak zmierzyć, jak żwawo idziesz? Istnieje taka zasada – należy chodzić tak szybko, jak to możliwe, ale tak, aby można było jeszcze mówić, ale nie śpiewać.
Jeśli masz ponad 40 lat, zdiagnozowaną chorobę serca lub nie wykonywałeś ćwiczeń przez dłuższy czas, należy skontaktować się z lekarzem przed rozpoczęciem programu ćwiczeń.

Niekontrolowana cukrzyca i zaburzenia tolerancji glukozy
U zdrowych osób, insulina utrzymuje poziom cukru we krwi na względnie stałym poziomie. Jednak dla ludzi narażonych na zachorowanie na cukrzycę typu 2, organizm stopniowo traci wrażliwość na insulinę. To prowadzi do przewlekłego podwyższonego poziom cukru we krwi, znanego również jako upośledzoną tolerancję glukozy.
Niekontrolowana cukrzyca może uszkodzić ściany tętnicy i przyczynić się do choroby wieńcowej. Osoby, które są otyłe, są bardziej narażone na rozwój cukrzycy typu 2 niż osoby o prawidłowej masie ciała.

Inne wskazówki, aby zachować zdrowe serce
Rozmowa z dietetyka jest pomocna. Możesz zwrócić się do dietetyka w Twojej okolicy bądź do Stowarzyszenia Osób z Chorobami Serca i Naczyń Obwodowych (zwanego Angio-Cardio). Stowarzyszenie Angio-Cardio to doskonałe źródło informacji na temat chorób serca.
Utrzymanie idealnej wagi ciała to zrównoważenie liczby kalorii zjadanych z liczbą kalorii zużywanych każdego dnia. Możesz poprosić dietetyka lub pracowników służby zdrowia, aby pomogli Ci określić te liczby. Ogranicz spożycie produktów bogatych w kalorie a ubogich w składniki odżywcze, takie jak napoje i słodycze, które zawierają dużo cukru.
Jedz mniej niż 2400 mg soli dziennie. Ogranicz sól zmniejszając jej ilość w potrawach. Również ogranicz spożycie przetworów, do których dodaje się sól, jak np. zupy i warzywa w puszkach, wędliny i niektóre potrawy mrożone. Należy zawsze sprawdzić zawartości sodu w jednej porcji.
Ogranicz również spożycie alkoholu. Duże spożycie alkoholu powoduje zwiększenie ciśnienia krwi, a także tendencję do wzrostu stężenia trójglicerydów we krwi, co zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca. Alkohol również sprzyja zwiększeniu masy ciała, a co za tym idzie otyłości.
Jedz sześć lub więcej porcji dziennie produktów zbożowych, w tym pełnoziarnistych. Produkty zbożowe dostarczają błonnika, witamin, minerałów i węglowodanów złożonych. Uważaj jednak na zbyt wiele produktów ziarnistych. Zbyt duża ilość może powodować zwiększenie masy ciała.
Jedzenie ma bezpośredni związek z wieloma czynnikami wpływającymi na ryzyko wystąpienia  choroby niedokrwiennej serca. Zwracanie uwagi na to, co jesz jest jednym z najważniejszych środków zapobiegawczych, które można przedsięwziąć.

 

http://www.dietamedic.pl/dieta-w-chorobach-serca/
Tłumaczenie i korekta: Monika Wosztyl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s