Dieta a choroby nowotworowe

dieta_rak

To, co jemy jest jednym z czynników wpływających na możliwość wystąpienia choroby nowotworowej. Potwierdzone zostało, iż w 1/3 przypadków można uniknąć nowotworu wybierając zdrowsze pożywienie, aktywny tryb życia i utrzymanie odpowiedniej wagi ciała.

Czym jest nowotwór?

Wzrost i funkcjonowanie komórek w naszym ciele jest kontrolowane przez wiele procesów. Termin „nowotwór” jest używany wtedy, gdy zostaje zaburzone działanie systemów kontrolujących, a nasze komórki zaczynają wzrastać niekontrolowanie. Zazwyczaj następuje wtedy uszkodzenie komórek w łańcuchu DNA, które mogą być powodowane przez dym papierosowy, promieniowanie, a nawet niektóre wirusy. Jedzenie, jakie wybieramy, również ma wpływ na funkcjonowanie DNA, lecz dokładne mechanizmy nie są niestety znane.

Pożywienie a zapobieganie nowotworom

Związek między dietą a nowotworem jest skomplikowany; naukowcy do tej pory nie odkryli jakie mechanizmy są w niego zaangażowane. Dzieje się tak, dlatego, iż dieta składa się z różnego rodzaju pożywienia, zawierającego wiele składników pokarmowych, które oddziaływają w różny sposób na każdego człowieka.

Naukowcy z dziedziny odżywiania spędzą jeszcze wiele lat na badaniach dużych grup społecznych, aby dowiedzieć się jak oraz jakie pożywienie zwiększa ryzyko zachorowania na raka. Fundacja na Rzecz Badań nad Nowotworami (WCRF) jest w trakcie takich badań  i jak do tej pory  udało jej się zbadać wszystkie istniejące dowody.

Wydali oni, bazujący na uzyskanej do tej pory wiedzy, spis polecanych składników odżywczych, pożywienia i ćwiczeń fizycznych, które pomagają zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka.

Osiągnij i utrzymaj prawidłową wagę

Prawidłowa waga, według tabeli wagowej, mieści się w granicach od 18,5kg/m2 do 25kg/m2.

Przyrost wagi jest zasadniczym czynnikiem powodującym raka przełyku, trzustki, okrężnicy, odbytnicy, błony śluzowej macicy i nerek, jak również raka piersi po menopauzie. Zmniejsz ilość kalorii poprzez zredukowanie tłuszczy oraz zwiększenie spożywania owoców i warzyw, a także pożywienia bogatego w błonnik. Unikaj słodzonych napoi oraz staraj się kontrolować wielkość porcji.

Rozwiń w sobie zwyczaj regularnych ćwiczeń fizycznych

Staraj się wykonywać umiarkowane ćwiczenia co najmniej 30 minut dziennie, następnie spróbuj podnieść poprzeczkę i wykonywać umiarkowane ćwiczenia 60 minut dziennie lub intensywnie trenować 30 minut dziennie. Ćwiczenia nie tylko chronią przed przybraniem na wadze, lecz zmniejsza również ryzyko wystąpienia raka okrężnicy, a także, prawdopodobnie, raka błony śluzowej macicy i raka piersi po menopauzie. Umiarkowane ćwiczenia powinny przyspieszyć twoje tętno i  oddech, lecz nie powinny sprawić zadyszki, a co za tym idzie problemów z mówieniem. Przykładami umiarkowanych ćwiczeń mogą być: spacery, ogrodnictwo oraz taniec. Jako przykłady intensywnych ćwiczeń można podać bieganie i pływanie.

Umiarkowane spożywanie alkoholu

Mężczyźni nie powinni przekraczać dawki alkoholu zawartego w dwóch drinkach dziennie, natomiast kobiety jednego. Ostatnie kilka lat badań wykazały, że alkohol zwiększa ryzyko zachorowania na raka, zwłaszcza okrężnicy oraz piersi.

Czerwone mięso

Limit spożycia czerwonego mięsa to 500g (waga po ugotowaniu) na tydzień, co jest równowartością 700-750g mięsa surowego.
Staraj się nie jeść więcej niż 500g tygodniowo i jedz jak najmniej mięsa przetworzonego, takiego jak bekon czy salami. Czerwone mięso jest ważnym źródłem składników odżywczych, w szczególności żelaza, ale człowiek potrzebuje go w umiarkowanych ilościach  prawdopodobnie, nie częściej niż od dwóch do trzech razy w tygodniu.

Jedz to, co pochodzi od roślin

Oznacza to jedzenie większych ilości owoców, warzyw i nierafinowanych produktów zbożowych oraz roślin strączkowych, z uwagi na fakt, iż są one bogate w błonnik, a także posiadają wiele składników pokarmowych, które zmniejszają ryzyko zachorowania na raka, natomiast mają niską zawartość kalorii.

Ogranicz spożycie słonego pożywienia

Sól i produkty konserwowane w soli są łączone ze zwiększoną podatnością na zachorowanie na raka żołądka. Unikaj słonych przekąsek, a także nie dodawaj soli do posiłków, zamiast niej używaj ziół i przypraw, aby nadać smak potrawom.

Używaj suplementów diety rozsądnie

Podążając za zasadami zdrowego odżywiania składniki pokarmowe powinny być dobierane indywidualnie do potrzeb każdego człowieka. Nie istnieją żadne wiarygodne dowody pokazujące, że suplementy chronią wszystkich ludzi przed rakiem. Jednakże, niektóre badania wykazały dobroczynny wpływ suplementów na grupę ludzi, którzy są w grupie wysokiego ryzyka zachorowania na konkretny rodzaj nowotworu, lecz wyniki tych badań nie mogą być stosowane do całej populacji.

Pacjenci z nowotworami a dieta

Jeśli zdiagnozowano u ciebie nowotwór ważne jest, abyś podczas leczenia zdrowo się odżywiał, co pomoże ci:
– poradzić sobie z leczeniem,
– być odpornym na infekcje,
– zmniejszyć ryzyko niedoboru składników odżywczych,
– poprawić ogólną jakość życia.

Utrzymanie prawidłowej diety może być dużym wyzwaniem, gdyż rozwój nowotworu może za sobą pociągnąć większe zapotrzebowanie energii. Również, fizyczne symptomy, takie jak: trudności w połykaniu, ból jamy ustnej, zmiana smaku, mdłości, wymioty lub biegunka, mogą spowodować trudności w zdrowym odżywianiu oraz zachowaniu odpowiedniej wagi.

Jeśli chcesz utrzymać prawidłową wagę oraz odżywiać się w sposób zrównoważony powinieneś skontaktować się z wykwalifikowanym dietetykiem. Dzięki temu otrzymasz wsparcie duchowe oraz praktyczne rady dotyczące odpowiedniego odżywiania. Niektóre z poniższych rad mogą również okazać się pomocne:
– postaraj się odzyskać wagę, jaką straciłeś podczas najcięższego okresu leczenia,
– trzymaj gotowe posiłki w zamrażarce na te momenty, kiedy jesteś zbyt zmęczony, aby gotować,
– odżywiaj się regularnie – miej zawsze pod ręką zdrowe przekąski,
– dodawaj do potraw oliwę z oliwek,
– spróbuj wypić kieliszek wina albo małą sherry, aby pobudzić apetyt,
– jeśli zapach gotowanych potraw przyprawia cię o mdłości – spróbuj jedzenia, którego nie trzeba gotować, na przykład kanapek lub jogurtów,
– jeśli nie masz apetytu, spróbuj jeść częściej lecz w małych porcjach, zamiast niewielu dużych posiłków.

Alternatywna dieta w zapobieganiu i leczeniu nowotworów

Jest wiele tak zwanych diet przeciwrakowych, które mogą zapobiegać lub nawet leczyć raka. Często zalecają one wykluczenie całych grup pożywienia albo jedzenie tylko niektórych produktów. Diety te nie są polecane przez kompetentnych naukowców; wydają się one bazować na nierzetelnych wynikach badań, więc miej się na baczności jeśli ktoś:
– sugeruje ci nadmierne restrykcje żywieniowe,
– proponuje jedzenie tylko i wyłącznie surowych produktów,
– zaleca pojedyncze bardzo duże dawki suplementów.

Zanim zaczniesz stosować jakąkolwiek dietę, mogącą pomóc w uniknięciu lub wyleczeniu nowotworu, skonsultuj się ze swoim lekarzem rodzinnym lub dietetykiem.

 

http://www.dietamedic.pl/dieta-a-choroby-nowotworowe/

 

Tłumaczenie i korekta: Monika Wosztyl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s